Hall
Old Plant
Stará dědova dílna. Vlastně ne, ona je teď tátova. Po dědovi je tu vše, jak to tatínkovi předal. Nářadí, plakety na stěnách, stará americká kamna, která dodnes hřejí. Stejně jako dědovy ruce, když nás pohladil. Vzpomínáte? Dlaně drsné jako prkenná podlaha, zamaštěná od oleje, stěny nasáklé vůní jeho tabáku. Uprostřed dílny stojí jeho dávné lásky, se kterými nás vozil na výlety. Stařičké a dodnes plně fungující Buicky a Hupmobily z dvacátých let. Poctivá, americká práce…
Vedle těchto skvostů zde stojí modely motorů, převodovek. OHV, OHC, chlazené vzduchem i vodou, čtyř i dvoutakty. Právě na těchto modelech vám chceme ukázat a vysvětlit, jak to všechno funguje. Co se děje, když sešlápnete plyn. Kam a kudy teče v motoru voda, kam olej, jak se chladí, maže... A co diferencály, rozvodovky, brzdy a řízení..? Nejlepší je vidět vše naživo. Každý rok přibydou dva až tři modely, sál je stále v živé přípravě.
Vybrali jsme pro vás
Vidlicový osmiválec, poslední litinový big-block ve vozech Cadillac, snížil pro sezony 1980–81 objem na 6 litrů (368 kubických palců). Tento motor vyhovoval novým předpisům CAFE (Corporate Average Fuel Economy). Jeho počítačový řídicí systém (navrhla jej společnost Eaton) vyřazoval z činnosti sací a výfukové ventily dvou nebo čtyř válců, takže motor pracoval při menším zatížení jako V6 nebo V4. Podmínkou bylo zařazení třetího převodového stupně a rychlost vyšší než 56 km/h. Tento motor se neoficiálně nazýval "V8-6-4", ale tehdejší počítačová technologie ještě nebyla tak dokonalá, aby motor pracoval spolehlivě. Po roce 1981 se proto přestal používat.
1980
Rok výroby
6,0l
Objem motoru
37 885
Vyrobených kusů
368 cu.in neboli šestilitr
Prohlédněte si naše
Nejnovější vozy