Hall
Old Beginning
Vstupujete do sálu, který je nejstarší částí továrny, ze které je nyní naše muzeum. Vlastně se nejedná o sál ve své očekávané podobě, ale o chodbu. V ní se kdysi tlačily po vyznačených tratích vozíky s dekami. Ano, s dekami a ty tratě na zemi ještě najdete. Továrna totiž byla textilní. Po vzoru nejstarší části fabriky zde najdete i to nejstarší, co u nás máme. Téměř. Můžeme ji rozdělit na pravou a levou stranu. Na té pravé se to každým rokem střídá. V inscenované stodole můžete vidět tak zvaný sběratelův sen. Prostě krásné staré auto, v původním stavu, nalezené tak, jak jej před lety majitel odstavil.
Každý sběratel po tomto okamžiku sní a vy máte příležitost prožít tu chvíli znovuzrození dávno zapomenutého kousku historie.... A na druhé straně? ...tady je náš malý poklad. Originální „Téčko“, neboli Ford T z doby, kdy se ještě nerozběhla mašinerie chrlící miliony „Plechových Lízinek“ jak se Téčkům přezdívalo. Více o něm najdete níže. Za vstupem do kina je interaktivní kousek – ohromná kliková hřídel, se kterou si můžete zatočit a hádat, nebo vědět, kolik pístů a ojnic na ní bylo osazeno…
Je tím prvním, co po vstupu do muzea spatříte. A nechybělo mnoho a nikdy by tu nebyl a nikdy bychom vám nemohli vyprávět jeho příběh. Krásný bílý Ford T z roku 1912. Když vznikal koncept muzea, přesně jsem věděl kde bude jeho čestné místo. Tak zvaná mosazná éra přinesla tolik krásných, karosářsky vyvážených aut světoznámých výrobců, kteří povětšinou již neexistují. Auta vzal čas a ty co zbyla jsou opečovávaná svými majiteli v klimatizovaných garážích a málokdy je můžete vidět na vlastní oči. Chceme se s vámi podělit o tu krásu. Pan Adolf Branald by se na nás snad nezlobil, že jsme si propůjčili ten poetický název, protože tohle je skutečně Dědeček automobil. Přijďte a začtěte se do jeho příběhu, slibujeme, že budete velice překvapeni :) Ještě než Henry Ford rozjel v Highland Parku 7. října 1913 svoji legendární pásovou výrobu, mohli se jeho zákazníci těšit z manufakturně vyráběných aut. Jedno z nich si vám dovolujeme představit, legendární Téčko a navíc v provedení Speedster. Dvousedadlovou karoserii s páteřovým rámem a dřevěnou podlahou pohání téměř konvenční třílitrový čtyřválec. Oproti pozdějšímu Téčku je zde snížená hlava pro dosažení vyšší komprese, možnost redukce výšky jehly v karburaci z pozice jezdce ( bohatost směsi), rychloběžka a brzdy na zadních kolech dostaly větší průměry.
1912
Rok výroby
2,9l
Objem motoru
120
Vyrobených kusů
Duše našeho muzea, Ford T 1912 model Speedster
Ani po více jak sto letech mu nedopřejeme odpočinku. Určitě by se nudil! :)
Prohlédněte si naše